Komisarz w literaturze kryminalnej: ewolucja postaci

Komisarz, jako postać literacka, od dawna zapisał się w pamięci czytelników gatunku kryminału. Jednak przekształcanie archetypu komisarza następuje w miarę, jak literatura kryminalna ewoluuje przez dekady. Przyjrzymy się głębiej przemianie tej postaci od czasów Sherlocka Holmesa, poprzez komisarza Maigreta, aż do komisarza Montalbano, badając wpływ, m.in. technologii i zmieniających się stereotypów, na tę rolę.
Od Sherlocka Holmesa do Maigreta: ewolucja postaci komisarza w kryminałach
Postać komisarza na kartach powieści kryminalnej przeszła istotną ewolucję. Począwszy od Sherlocka Holmesa, który stanowi klasykę gatunku, ale który nie spełniał typowych funkcji komisarza, na Julesie Maigrecie skończywszy, który zarówno dzięki swoim metodom, jak i charakterowi, wciąż jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych detektywów literatury światowej.
Historia detektywistycznej postaci komisarza Maigreta, stworzonej przez belgijskiego pisarza Georges’a Simenona, jest złotym standardem w literaturze kryminalnej. Komisarz Maigret, bohater cyklu książkowego, to postać o wyjątkowej głębi psychologicznej, skomplikowanej i pełnej empatii. To symbol detektywa, jako ściśle związanej z prawem osoby, który zmagając się z przestępstwem pokazuje, jak sprofilowany i rozbudowany może być prawdziwy komisarz z kryminału.
Komisarz 2.0: wpływ nowych technologii na rolę komisarza w literaturze kryminalnej
Wraz z rozwojem technologii zmieniły się nie tylko metody prowadzenia śledztw, ale również profil komisarza, który musiał dostosować się do nowych realiów. Mamy zatem do czynienia z kolejnym etapem ewolucji komisarza.
W literaturze kryminalnej coraz częstsze stają się postacie zróżnicowane pod względem technologicznym. Komisarz Montalbano, bohater serii książek, których autorem jest Andrea Camilleri to postać, która łączy w sobie dawną metodologię pracy z nową techniką. Choć jest tradycyjnym detektywem, także on korzysta z nowoczesnej technologii. To odzwierciedlenie tego, jak technologia odgrywa coraz większą rolę w badaniu przestępstw i jak nowoczesny komisarz z kryminału musi pozostawać na bieżąco z najnowszymi technologiami, by skutecznie prowadzić śledztwa.
Kobieta komisarz: przełom w stereotypach
W ostatnich latach obserwujemy kolejne przełamanie konwencji i stereotypów związanych z postacią komisarza. Równość płci, która jest istotnym tematem współczesnych społeczeństw, znalazła swoje odzwierciedlenie w literaturze kryminalnej.
Coraz częściej na kartach książek pojawiają się kobiece postaci komisarzy. Są one nie tylko twardymi i bezkompromisowymi śledczymi, ale także postaciami pełnymi emocji, które nie boją się pokazywać swojej wrażliwości. Wprowadzanie kobiet na stanowisko komisarza to krok ku większemu zróżnicowaniu tego, jak postacie w literaturze kryminalnej mogą wyglądać i jakie mogą pełnić role. Jest to też ważne świadectwo społecznej zmiany, która rozprzestrzenia się na różne sfery życia, w tym literaturę kryminalną.
Polski, literacki komisarz od spraw kryminalnych
Również polscy autorzy kryminałów budują swoje powieści na postaci komisarza. Kogo można podać za przykład?
Jednym z prawdopodobnie lepiej rozpoznawalnych bohaterów jest komisarz Forst, czyli postać stworzona przez Remigiusza Mroza. Co więcej, seria książek o tym śledczym doczekała się niedawno także serialowej adaptacji.
Podobną do komisarza rolę pełni psycholog policyjny, Hubert Meyer, bohater stworzony przez polską autorkę kryminałów, Katarzynę Bondę. Ten książkowy profiler pozwala przybliżyć czytelnikom żmudną pracę związaną z opisywaniem przestępców jeszcze zanim poznane zostaną ich nazwiska. To, z całą pewnością, nietuzinkowy bohater i warto polecić go czytelnikom.
Ciekawie prezentuje się również kobieca postać komisarz Klementyny Kopp, przedstawionej przez Katarzynę Puzyńską w serii powieści kryminalnych “Saga o Lipowie”. To, na tle głównie męskich bohaterów, miła odmiana i warto wyrobić sobie opinię na jej temat. Zwłaszcza, że książkowa Klementyna nie jest wcale młodą, aspirującą policjantką, a doświadczoną śledczą, mającą twarde zdanie na temat swojej pracy.
